Anne er fascineret af den måde, menneskekroppen fylder rummet ud på og det kommer til udtryk, når hun laver sine skulpturer i ler og bronze. Former og linjer er vigtige for Anne.
Ifølge Anne skal en skulptur både være dynamisk og statisk og man skal kunne gå rundt om den, røre ved den, vende og dreje den og opleve noget nyt undervejs.
Linjerne i figuren signalerer forskellige menneskelige følelser. Det er kropssproget i skulpturen, især ryggen, skuldrene og hovedets hældning, som betragteren kan fortolke som man vil. Derfor er ansigtet helt anonymt - uden detaljer kun en form.
FB: Anne Fonnesbech skulptur og maleri
Antjes mangeårige interesse for kunst og kultur samt hendes baggrund som billedkunstlærer har givet hende kendskab til mange forskellige udtryksformer og materialer. Det er dog glasset, der er blevet hendes helt store favorit. De intense farver og de mange muligheder fascinerer Antje. Hun anvender primært 3 mm tykt Bullseye-glas, som er et kostbart materiale håndrullet i USA. Det bliver skåret i mindre stykker med en glaskniv eller glassav, sat sammen efter ønske oftest i to lag som patchwork og derefter brændt/smeltet sammen (fused) mellem 700-800 grader i en glasovn. Ønsker man f.eks. et fad, brænder man det anden gang (slumped) i eller over en form. I sit glasværksted fremstiller hun alt fra smykker over billeder til større skulpturer. Glasset har den store fordel, at det kan tåle vind og vejr året rundt. Brugsgenstandene kan anvendes til mad og tåle opvaskemaskine.
Fåreuldens enestående evne til at kunne filte er det der fascinerer Bente. Oplevelsen ved at stå med den fine, kartede, usammenhængende uld, og se hvordan uldfibrene gennem bearbejdningen med vand, sæbe, varme og bevægelse griber i hinanden og bliver til et fast tekstil – er fantastisk. I fremstillingen af sine modeller og emner leger Bente med farver og mønstre og afprøver nye kombinationer af uld, silke og andre tekstiler.
Ved fremstillingen af de filtede fugle bruges en filtenål. Nogle fugle bliver helt naturtro, andre får et mere kunstnerisk udtryk, men uden at gå på kompromis med fuglens karakteristiske farver og udtryk.
Birgits værker fremstår ofte meget forskelligt, da hun afprøver mange former for motiv- og farvevalg. Birgit maler både figurativt og nonfigurativt. Nogle gange er det motivet, der styrer processen, andre gang er det form og farver.
Inspirationen finder hun ved Vesterhavet og i skoven, men hun suger også til sig, når hun besøger forskellige udstillinger.
Facebook: Galleri Birgit Stokbro
At søge, eksperimentere og derigennem at udvikle sin kunst betyder meget for Birgit. Især var det et malekursus i Grækenland i 2014 der bragte hende ind på at male abstrakt og det er denne stil hun med arbejder nu. Selve maleprocessen, kombinationen af farver og brugen af forskellige teknikker er det der inspirerer Birgit mest. Derfor er slutresultatet også helt uforudsigeligt.
Birthe er uddannet keramiker fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding i 1986 og sammen med et studieophold i Italien har det dannet hendes faglige fundament.
Birthe har gennem sine mange år som keramiker arbejdet med en lang række forskellige teknikker, udtryksformer og temaer. Det figurative og ofte lidt finurlige univers er et gennemgående træk i hendes værker, hvor der også er plads til humor.
Birthes keramik spænder fra drejede kopper, fade, lågkrukker og anden brugskunst til modellerede figurer og andre unikaarbejder.
Carsten er Autodidakt kunstner med mange strøg i penslen. Blandt andet karakteriserer Carsten sig som havmaler. Han har flere malerstile, som varierer fra det naturalistiske over abstraktion til blomstermotiver samt portrætter af både dyr og mennesker.
FB: Din kunstmaler; Carsten Brix Froulund
Ditte laver figurative og finurligt keramik inspireret af mennesker og følelser. Humor og godt humør er meget vigtigt for Ditte og det er også vigtigt, at det skinner igennem i hendes kunst og derfor hun tit i det lidt skæve univers og gerne med et tvist af naivitet eller humor.
- Min største passion er mine drager og øgler. Mine drager er altid inspireret af en eller anden positiv finurlighed, jeg har oplevet hos et andet menneske, og derfor er alle mine drager unikke med sin helt egen personlighed og får også sit eget navn.
Eva er mest kendt for sine akrylmalerier med får og fugle som motiver.
Det er naturen og landskabet som går igen i malerierne, hvor atmosfæren og lyset - særligt det nordiske - er inspirationskilde. Malerierne er malet i dæmpede jordfarver, så indtrykket bliver diffust og sløret.
Når Fiona tænker på ordet ”fodspor”, forbinder hun det med tidsløshed og flygtighed. Fodspor er en del af, hvad eller hvem vi er. De kan vise retning og kan tilhøre både fortiden og nutiden. De er også unikke, da der ikke findes to individer, som laver lige nøjagtigt, de samme fodspor. Fiona bruger denne tankegang som inspiration til sin keramik, der er håndlavet ved brug af drejning. Med et ønske om at skabe unik kunst, sætter hver enkel skulptur, vase, dekoration et aftryk - et fodspor - hos beskueren.
At skabe i form og farver har altid været Gerdas store lidenskab.
Mange ture langs stranden, ved fjord og bælt har fået Gerda til at sætte fokus på de mange stykker af træ, sten og ben, som ved første blik ikke er noget af værdi – men som ved nærmere øjesyn, er fuldt af liv, linjer, farver og skønhed.
Det er disse naturens egne kunstværker, som Gerda arbejder videre med, bearbejder og ofte bemaler med fugle, sæler og andre dyr – dyr som er hjemmehørende i vandet, i luften eller på stranden.
Henning sætter, som den tekniker han er, stor pris på præcision og veludført håndværk, hvilket kommer til udtryk i hans trædrejning.
Henning kombinerer sine kreative og tekniske evner med sin viden inden for EDB og gennem brug af forskellige tegneprogrammer udvikler han hele tiden sin kunst inden for trædrejning.
Trædrejning er blevet en stor passion for Henning og arbejdet med at udvikle nye værktøjer, arbejdsprocesser og nyt design samt arbejdet med de forskellige træsorter og deres særegne strukturer og farver, gør, at hans trædrejning bliver til unikke kunsthåndværk.
Skønheden i det oversete, fascinationen af detaljen - sådan kunne Hannes billedverden beskrives. Det er især i Læsøs uspolerede natur, hun henter sin inspiration og herfra Hanne finder sine motiver.
Hanne arbejder med bl.a. træsnit, ætsning og koldnål eller en kombination af de forskellige teknikker. Alle hendes grafiske værker er unikatryk, dvs. håndlavede tryk udført i små serier. Til malerierne anvender Hanne aske og naturlige pigmenter, kombineret med akrylfarver, hvilket giver en stoflig virkning.
Jørn Eriks passion inden for kunsten er især det tredimensionelle billedsprog, og sit arbejde med ler og bronze. Det er her han bedst udtrykker sig kunstnerisk. Jørn Eriks fascination kommer til udtryk i abstrakte og finurlige værker i stentøj, raku eller støbning i bronze.
Jørn Erik bliver inspireret af Vendsyssels rå natur, kultur og hændelser - menneskets dynamik, den feminine energi og ynde eller maskuline kraft.
Skulpturerne, hvor mennesket er i fokus, får ofte et mytologisk, filosofisk eller psykologisk udtryk spædet med nordjysk humor.
Som udgangspunkt er Kirsten tegner – uanset, om det så kommer til udtryk 2 eller 3 dimensionalt - med farver eller tusch.
Kirstens keramiske skulpturer er oftest fremstillet i ler, der brænder sort ved 1200 °C.
Overfladen er grov, og bærer præg af bearbejdning med bankejern og kniv, endog fingeraftryk. Kniven og bankejernet har Kirsten arbejdet med i mere end 25år.
I formningen af skulpturerne tilstræbes de at blive anatomisk korrekte, dog ikke så meget det går udover det umiddelbare og friske.
Den største inspirationskilde for Kirsten er menneskenes gøren og laden. De bedste og mest inspirerende modeller, er kvinder og mænd hvis kroppe og udstråling fortæller om et levet liv. Klassisk skønhed er sjældent det der inspirerer Kirsten.
I Lars´ malerier er der ofte flader med mange strøg i mange lag. De mange lag giver liv til farven.
Motiverne er gjort forenklet for at det er farverne og lyset i maleriet, der bliver det væsentligste i maleriet. Frem for alt er det stilheden og roen, som Lars maler ind i sine malerier. Motiverne veksler mellem landskaber, bygninger og opstillinger.
Enkle former og lige linjer er det Lars finder inspirerende.
I arbejdet med glas bruger Lisbeth den teknik, der kaldes koldglasteknik. Det er glas, som bliver skåret ud og sammensat i forskellige former og derefter dekoreret med forskellige farvepulvere og/eller metaller, hvorefter det bliver brændt ved 830 °C. Efter brændingen sætter Lisbeth ofte det færdige glas sammen med drivtømmer, sten, skifer, rionet eller andet. Glasset der bruges til værkerne, er floatglas, som er det samme som vinduesglas.
Fantastiske byer af drivtømmer og sten. Lise Riemer er autodidakt billedkunstner og har de senere år specialiseret sig indenfor drivtømmer og sten. Inspirationen kommer til Lise, når hun går tur på stranden og ser et stykke træ eller en sten. De farver der er i Lises værker er primært inspireret af årstiden.
FB: Galleriliseriemer
Lotte er en billedkunstner med en baggrund i både foto og film, og har igennem de 35 år hun har boet i USA, fået sin uddannelse på the San Francisco Art Institute. Efter hjemkomsten til Danmark for 9 år siden, har Lottes kreative proces udviklet sig i retning af et indre respons på naturens energi, så vel som en yderst personlig fortolkning af farver. Farverne i lyset er en spændende opdagelsesrejse, som hun glædeligt deler med andre.
Lottes malerier handler om naturens stemninger, og essensen af de følelser den vækker hos hende, når hun befinder sig ude i den. Lyset og de naturlige elementer går ofte op i en højere enhed. Det er igennem legen med materialerne at hun finder frem til temaet i billederne.
Lisbeth er billedkunstner (olie) og bronzeskulptør. Lisbeth har levet af sine kreative evner gennem undervisning i mange kreative fag, lavet modeshows og som keramiker.
Bronzen er det senest materiale, hun har kastet sig over og som hun finder meget spændende at arbejde med. Figurerne modelleres op i ostevoks. Derefter støbes de i en gibsmasse, der bliver brændt i 3 dage. Voksfiguren er så smeltet væk og hulrummet er klar til at hælde den flydende bronze i. Gibsformen er porøs og smuldrer væk og kan derfor ikke bruges igen. Det gør at hver støbte bronzefigur er unika. Dette kaldes også Cire Perdue. Efter støbeprocessen arbejdes videre ved at slibe, oxidere, polerer og pudse figuren.
Nordgaard Smykker er et lille smykkebrand, der er kendetegnet ved udelukkende at fremstille unika smykker i eget design af sølv, guld, ferskvandsperler og ædelstene. Nordgaard Smykker genkendes på mesterstemplet ”NG”.
Inspirationen kommer alverdens steder fra - den natur der starter lige udenfor døren, sjove mønstrer set i andre sammenhænge, geometriske figurer og samværet med andre mennesker.
Til brug for fremstillingen af de unikke smykker anvender Alette mange forskellige teknikker, bl. a. kan nævnes smedning og formgivning med diverse hamre, tænger, udhuggede forme og øvrige formgivningsværtøjer samt lodning og enkle støbemetoder i sand, vand, sepiaskaller, fyrnåle, kikærter.
Reiko Bendtsen er en japansk keramiker der bor og arbejder i Suldrup. Hun er uddannet som
oliemaler/pædagog ved et japansk universitet og skiftede medie fra oliemaleri til ler for cirka 16 år siden. I dag har hun specialiseret sig i at lave tallerkener, fade, skåle, vaser osv. til daglig brug ved hjælp af teknikker inspireret af traditionel japansk kultur – “Made in Denmark, men med japansk æstetik og teknik.” Hun beskriver sig selv som en passioneret og entusiastisk keramiker dedikeret til at gøre brugernes hverdag en lille smule mere farverig og glad, mens hun selv nyder at lave keramik hver eneste dag.
I dag arbejder Rikke mest i stentøj. Rikke fascineres af lerets plasticitet og struktur, uanset om det er ved at dreje, arbejde med plader eller modellere.
Som dekoration bruger hun ofte stempler, som har relation til personer, oplevelser eller lokaliteter, der har betydet noget særligt for hende. F.eks. er nogle af hendes stempler aftryk af skår fra bronzealderen fundet på hendes egen mark.
Det er vigtigt for mig er, at mine produkter både er en fryd for øjet og at de har en funktion. Jeg vil gerne vise, at træ kan være fint, feminint og praktisk. Alle mine produkter er unikke, da alt er hånddrejet og hvert træ har dets eget unikke look. Det gør at to produkter ikke er helt ens. Gennem tiden har jeg dog udviklet forskellige modeller, som jeg producerer flere af.
Jeg holder meget af at lave beholdere i enkle, funktionelle designs, hvilket ofte ses i mine produkter. Inspirationen til mine produkter kommer fra mange forskellige retninger. Det kan være naturen, et behov, en form, et mønster eller andet.
Det træ jeg bruger til mine produkter er noget jeg selv skaffer eller får. Derfor er der ofte en historie tilknyttet mine produkter. F.eks. har jeg lavet lamper af thujastammer fra lossepladsen og nålehylstre af gamle bordplader fra venner. Det er en stor tilfredsstillelse at omdanne affald til noget smukt og brugbart.
De er begge født og opvokset i Tyskland og uddannet i smykke- og ure branchen.
I 2009 flyttede de til Nordjylland og overtog ravsliberiet i Mygdal. De har deres arbejdende værksted, hvor man er velkommen til at se, hvordan ravet bliver slebet til smykker.
De laver ravsmykker på en lidt anderledes, mere moderne måde. Inspireret af Nordjyllands fantastiske natur bliver ravet blandet med forskellige naturmaterialer, bl.a. drivtømmer. Deres filosofi er at gøre mennesker lykkelige med der kunst og design.
Sus er uddannet som keramiker fra på Århus Kunstakademi i 85 samt Limerick School of Art and Design, Irland i 87. Hendes værker er unika porcelæn. Inspirationen til hendes værker henter hun i naturen. Sus arbejder med temaet biodiversitet og klodens tilstand. Forurening og klimakrisen og følgerne heraf indgår som tema i ”klodekrukkerne”. Her afbilleder hun vilde dyr og planter, som ses titte pletvis frem under ”storme” af mørke områder.
- Jeg håber at de kan være med til at minde os om, hvor dyrebar vores klode med alle dens skabninger er og at få os til at gøre mere for at passe på den.
SH- glas er hjemmehørende i Skive, hvor Susanne har sit værksted. Susanne har arbejdet med glas de sidste 15 år og glassets muligheder fascinerer Susanne mere og mere. Susanne arbejder kun i Bullseye glas og har givet sig selv den udfordring kun at bruge glasskærer, glasklipper og slibemaskine, som de eneste redskaber i arbejdet med glasset. Glassets farver fascinerer Susanne og det samme gør de små finurlige figurer og store fade, som hun producerer.
Sæson 2024:
23. marts - 20. december.
Ændrede åbningstider:
Påsken: Alle dage kl. 11 - 16
Juli og august: Alle dage kl. 11 - 16
Uge 42: Alle dage kl. 11 - 16.